LAND ROVER DISCOVERY - PATENTY WYPRAWOWE - SPANIE




ZABUDOWA SYPIALNA - LAND ROVER DISCOVERY 300 

Spanie w Land roverze Discovery - prawie nie możliwe?
Jak najbardziej możliwe, i to w całkiem komfortowych warunkach.
Jest to moja trzecia przymiarka do zorganizowania spania w samochodzie. Pierwsze podejście było w Mitsubishi Pajero Long. Generalnie prosta sprawa, samochód długi i przestronny. Najprostszym rozwiązaniem było wykorzystanie dodatkowych foteli od wersji 7-os. Tylna kanapa rozłożona, na wierzchu pompowany materac - proste i genialne. W praniu okazało się, że może i proste ale nie do końca genialne. Zero miejsca na bagaż, siedzenia ciężkie, materac przebił się po dwóch dniach.Projekt nierozwojowy, zarzucony po pozbyciu się Pajero.

Drugie podejście było już w "dyskotece". Wersja trzy drzwiowa dzięki składanym przednim fotelom daje ok.190 cm płaskiego odcinka - co przy naszych kompaktowych rozmiarach daje komfortowe warunki do spania. Pierwsza landroverowa kuszetka to była skrzynia w bagażniku, złożona tylna kanapa i półka kładziona między tylną kanapą i podłokietnikiem. Na górze karimaty. Za wygodne to nie było - trudno było uzyskać płaską powierzchnię, mało miejsca na bagaże. Ostateczna wersja wygląda tak:

Zabudowa sypialna do Land Rover Discovery 300 w całej okazałości
 Budowę wyra zaczynamy od wyciągnięcia tylnej kanapy. Śruby najlepiej spryskać jakimś WD40 i bardzo delikatnie rozruszać. Ukręcenie może spowodować spory problem z ponownym zamontowaniem foteli.


Następny krok to trzy dechy (półki z płyty wiórowej) sięgające od klapy do brzegu podłokietnika lub oparcia kierowcy (zależy co bardziej wystaje). Skrajne dechy łączymy listwą wykonaną ze zwykłej calówki. Środkową wstawiamy według uznania, ale mniej więcej na środku. Ja do łączenia użyłem konfirmatów meblowych (najlepiej zainwestować w specjalne wiertło). Do listwy przykręcamy zawiasy, i do nich opuszczane półeczki. Będą podnoszone i podpierane listewką przy układaniu się do snu.

Składane półki przedłużają przestrzeń sypialną
Wystarczy symboliczna podpórka, aby półeczki były stabilne
 Przestrzeń bagażnika i miejsce po tylnej kanapie zabudowujemy  postawionymi na sztorc półkami w dowolnych miejscach, tak aby stworzyć luki bagażowe.

konstrukcję luków bagażowych można wzmocnić listwami przykręconymi na brzegu
Gotową konstrukcję przykrywamy deklami wykonanymi z cienkiej sklejki 3-5 mm z przykręconymi listwami wzmacniającymi. Jeżeli dekiel jest duży warto jeszcze dokręcić listwę wzmacniającą przez środek

w deklach można wywiercić dziury ułatwiające wyjmowanie
Całość przykrywamy materacem z pianki poliuretanowej ok 6 - 8 cm. Osobny materac wskazany jest
na część ze składanymi półkami. Ja zastosowałem cztery materace łączone rzepami. Łatwiej dobierać się do poszczególnych luków.

Ostatni segment od strony bagażnika ma dekle przykręcone na stałe - dostęp jest od tyłu po otwarciu klapy
Praktyczne zastosowanie zabudowy sypialnej po sezonie wyprawowym
Podczas trzytygodniowej wyprawy około połowy noclegów, to było właśnie spanie w samochodzie.
Łatwiej wieczorem postawić fotele i walnąć się spać niż rozbijać namiot, nawet jeżeli jest to Quechua.
Kopiowanie, usprawnianie, modernizowanie surowo wskazane.
Miłych snów.